Ondanks de snelle verdigitalisering van alle oude naslagwerken lijkt de campinggids in haar gedrukte vorm niet snel op te geven . En dat is bijzonder want daarmee lijkt het een van de laatste reuzen te zijn die zich in deze moderne tijd weet te handhaven Eerder zagen we al het telefoonboek en de gouden gids sneuvelen en ook andere vormen van gedrukte media kregen het moeilijk zoals de kranten en de tv gidsen. Maar 1 gids hield dus dapper stand door de jaren heen, de camping gids!
De ACSI en de ANWB gids doen het vandaag de dag namelijk nog steeds erg goed. Van de gidsen worden er tot op de dag vandaag nog steeds zo’n slordige 70.000 exemplaren verkocht. Maar hoe komt dat toch? Vooral als je ervan uitgaat dat menig gebruiker opereert vanuit de filosofie “Gemak dient de mens” Deze visie sluit toch beter bij de online platformen zoals de oude fysieke gids. We zochten het geheim achter dit succes uit.
De pragmatische generatie vs Millennials
Websites als Booking.com, TriVaGo en Campoala nemen een enorme toevlucht de laatste jaren. Zeker nu de consument steeds meer gewend raakt aan de online gemakken die dergelijke websites met zich meebrengen. Het rangschikken en sorteren is op de online platformen namelijk vele malen makkelijker dan in een fysieke gids.. Daarnaast kan er ook gelijk met 1 druk op de knop gereserveerd worden. De snelheid waarmee dit allemaal gepaard gaat past goed bij de millennials, die zo’n beetje zijn opgegroeid met het internet. De oudere doelgroep lijkt zich echter veel meer aangetrokken te voelen tot de klassiek campinggids. Het zijn vooral de getallen die de verbazing en verwondering zo groot maken. Het is namelijk wel een hele grote doelgroep die de gedrukte gids nog zo een warm hart toedraagt. Hoe is dit dan te verklaren?
Het geheim achter de overleving van de klassieke campinggids
Dit is misschien wel te wijten aan de combinatie van de fysieke gids gekoppeld aan een app. Op deze manier wordt er een slimme brug geslagen tussen verschillende gebruikers. Daarnaast zijn deze apps ook nog eens offline te gebruiken, waarbij het ontbreken van een internet of 3 of 4G verbinding dus geen probleem hoeft te zijn.
Uit de verkopen blijkt dat heel veel mensen het nog steeds erg prettig vinden om een snel naslagwerk te hebben die ze gewoon ter hand kunnen nemen. Maar wie zitten er dan achter die doelgroep die deze oude vorm van het naslagwerk nog zo sterk omarmt. Voor dit succes moeten we dan toch echt bij onze oosterburen zijn. Het zijn namelijk vooral e duitsers die de oude klassieke gids in stand houden. Deze gebruiken over het algemeen hun eigen ADAC naslagwerk. De populariteit van dit naslagwerk wordt mede bepaald door het feit dat het bedrijf er nauwlettend voor zorgt ervoor dat de producten zeer zorgvuldig worden bijgehouden. Hierdoor kan de gebruiker blind vertrouwen op de accuraatheid van de gids. Een absolute voorwaarde natuurlijk voor een reis of campinggids.
Conclusie
Als een van de weinige naslagwerken lijkt de de campinggids dus goed te kunnen overleven. Een bijzondere prestatie die we andere naslagwerken ook wel gegund hadden. Echter niet elke gids heeft een dergelijke achterban om de gedrukte uiting te redden van ondergang. Toch zouden deze inzichten misschien kunnen helpen om nieuwe mogelijkheden voor de andere noodlijdende gidsen? Opmerkelijk blijft de overleving van de camping gids in ieder geval wel.